Monday, March 9, 2009

改变

最近一直注重这两项事情,所以连写Blog的时间也没有。

第一是我的生意。第二是我的宝贝要来到这世界。

在经济低迷下,人人的拚经济。。对政治来说,我的把它放下来。因为得100%拚经济,不得让我一手一脚搞出来的生意被2009年经济危机打倒。何况;现在还得照顾我的宝贝女儿,更加没时间看政治了。

也辜负了马青教育局的一般兄弟,辛苦你们了。今年不能跟你们一起跑全国升学辅导了。

那天出席了马华60周年党庆,看到了很多党员出席,也看了党庆的短片。当离开马华总部时,心中想着,刚才的短片会为马华党员带来任何改变吗??或是马华党员还是一样埋怨党领袖不改???或自己一点也没改变??或认为马华根本不需改变??

308后的一年,看回去马来西亚的政治,国家的改变却不如人民所预想中的好。有人说:由民联均衡国阵。有人说:由民联执政更好。也有人说:国阵才像执政党。

对我来说:国家的行政方式没有制度化,国家很难进步。

希望国民及政党不要忘了国家原则:

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN

• Belief in God
• Loyalty to King and Country
• Upholding the Constitution
• Sovereignty of the Law, and
• Good Behaviour and Morality

人民及华社的寄望,马华要100%考量。

3 comments:

Uncle Boo said...

加油!

Ah Kean said...

女儿的爸爸要好好加油!再坏的经济也可有个幸福的家。

Unknown said...

Dipetik dari Suara Keadilan (dari markas Angkatan Muda Keadilan) (http://www.suarakeadilan.com/sk/beritautama/2009/04/4408)
Cadangan penalti RM50,000 bagi anggota dewan undangan negeri dan RM100,000 bagi anggota parlimen yang melepaskan jawatan tanpa sebab munasabah adalah satu cadangan keanak-anakan kerana tidak masuk akal kata Timbalan Angkatan Muda (AMK) KeADILan Faris Musa.
Berikutan kenyataan Ketua Pemuda Gerakan Kedah Tan Keng Liang yang mahu penalty itu di kenakan keatas mana-mana Adun atau Ahli Parlimen yang mahu meletak jawatan tanpa sebab manasabah.
Beliau juga mencadangkan jika perletakan jawatan itu atas alasan bagi mendapat mandat baru daripada pengundi bagi Adun terbabit untuk menyertai parti gabungan, penalti itu perlu dikurangkan separuh.
Sementara itu, satu lagi kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir menyokong supaya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengenakan hukuman terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan sesuka hati tanpa alasan yang kukuh.
Katanya, perbuatan meletak jawatan dalam kalangan Anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri pembangkang dengan sewenang-wenangnya, kini seolah-olah menjadi trend bagi memastikan parti mereka sentiasa mendapat perhatian.
Perbuatan itu katanya merugikan rakyat dan negara kerana pilihan raya kecil memerlukan perbelanjaan besar setiap kali diadakan, selain mewujudkan suasana tidak selesa dalam kalangan penyokong parti-parti yang bertanding.
Faris membidas kenyataan Tan dan Mukhris sebagai tidak masuk akal kerana amalan perletakan jawatan adalah perkara biasa yang diamalkan di negara-negara berasakan demokrasi.
“Kenyataan itu amat tidak masuk akal serta agak keterlaluan dan memihak kepada kerajaan Barisan Nasional sahaja tanpa mengambil kira pendapat pihak lain,” jelas Faris kepada Suara Keadilan.